امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان

این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی دقیق و سریع به تمامی روسای محترم ادارات، مسئولین محترم کتابخانه ها و کتابداران محترم در مورد فعالیت های مربوط به کتابخانه ایجاد شده است.

امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان

این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی دقیق و سریع به تمامی روسای محترم ادارات، مسئولین محترم کتابخانه ها و کتابداران محترم در مورد فعالیت های مربوط به کتابخانه ایجاد شده است.

پیوندها

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۲ مرداد۱۲:۱۹

مسئولین و کتابداران محترم کتابخانه های عمومی استان

سلام علیکم؛

ضمن عرض خداقوت خدمت شما همکاران زحمت کش و پرتلاش، احتراماً نظر به ایجاد امکان تجمیع اعضاء تکراری در کتابخانه های عمومی متصل به سامان، نکاتی چند، به همراه راهنمای گام به گام نحوه انجام این فرایند به حضور ارسال می گردد. مقتضی است به منظور دقت بیش تر و پرهیز از هر گونه دوباره کاری، تا حد امکان، تمام مراحل انجام کار شخصاً توسط مسئولان محترم کتابخانه ها یا با نظارت مستقیم آن ها صورت پذیرد.

به خوبی اطلاع دارید که نمی توان اعضاء مشابه را از داخل سامان حذف نمود. بنابراین امکانی فراهم شده تا کاربری های مشابه اعضا که طی سنوات مختلف در نرم افزار مدیریت کتابخانه ایجاد شده، در یک کاربری واحد ادغام (تجمیع) گردد. این امکان جدید، ضمن آنکه افزونگی اعضاء کتابخانه را از بین خواهد برد از سردرگمی کتابداران محترم در حین جستجو با نام و نام خانوادگی اعضاء کتابخانه نیز به میزان قابل توجهی خواهد کاست.

تعاریف

کاربری تکراری: منظور رکوردهای مشابهی است که ناظر به یک عضو واحد بوده و اطلاعات مندرج در کاربرگه آن ها با هم منطبق است

کاربری غیرفعال (منقضی شده): منظور کاربری هایی است که با رنگ صورتی در صفحه مدیریت کاربران هر کتابخانه قابل رؤیت است و هیچ اقدامی نیز در خصوص تمدید آن ها صورت نپذیرفته است

کاربری فعال (مقصد): منظور رکوردهایی است که با رنگ سبز در صفحه مدیریت کاربران قابل مشاهده بوده و دارای کد کاربری معتبر هستند. در واقع قرار است دیگر رکوردهای تکراری موجود در سامانه، به رکوردهای سبزرنگ الحاق گردد

تجمیع کابران: منظور ادغام کاربری های غیرفعال مشابه در یک کاربری فعال است. در این حال، کلیه سوابق کاربری های قبلی (اعم از امانت، بدهی و ...) به رکورد جدید الحاق خواهد شد.

شروع مراحل تجمیع با انتخاب گزینه مدیریت کاربران از منوی مدیریت

در این مرحله، کتابداران محترم، با ورود به صفحه مدیریت کاربران، فهرست کلیه اعضای خود را در کادر پایین صفحه مشاهده خواهند کرد. اقدامات مورد مورد نیاز در این صفحه عبارتند از:

·        فشردن کلیدهای ترکیبیctrl+ F5 جهت تفکیک فهرست اعضاء بر حسب رنگ سبز و صورتی

·        کلیک کردن بر روی عبارت «نام و نام خانوادگی» جهت الفبایی شدن فهرست اعضاء کتابخانه (مطابق با تصویر زیر)

·        بررسی دقیق اسامی مشابه با ورود به کابرگه اعضاء

·        در صورت رؤیت کاربری های تکراری با اطلاعات مشابه، باید دقت نمود که یکی از کاربری های مشابه (که در این مورد کاربری فعال کتابخانه است) حتماً به رنگ سبز باشد

·        انتخاب گزینه های مشابه از طریق کلیک کردن بر روی آن ها (در این حالت رکوردهای انتخاب شده به رنگ نارنجی در می آید)

·        انتخاب گزینه تجمیع کاربران (اگر همه موارد رعایت شده باشد، پیغامی مبنی بر موفقیت آمیزبودن عملیات تجمیع در مقابل دیدگان کتابدار ظاهر خواهد شد)

** مشاهده پیغام موفقیت آمیز بودن فرایند تجمیع پس از انتخاب گزینه تجمیع کاربران. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود با کلیلک بر روی گزینه «تأیید»، نام کاربری مشابه از روی صفحه حذف و به کاربری فعال انتقال می یابد.

نکات مهم:

·         نام و نام خانوادگی افراد مختلفی که در آنها کارکترهای اضافی وجود داشته و یکسان نباشد قابل تجمیع نیستند.

·         کاربران صورتی رنگ به هیچ وجه نباید بدهی پرداخت نشده، امانت جاری، یا تحویل موقت داشته باشند. سامان در این موارد هشدار لازم را خواهد داد

·         اگر به اشتباه کاربران را تجمیع کرده اید، کاربر سبز را انتخاب کنید و دکمه تجمیع اشتباه را کلیک کنید.

سیروس امیدی فر | ۲۲ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۱۹
۲۲ مرداد۰۸:۴۳

 همکاران محترم و گرامی


با سلام

امکان جدیدی با عنوان تجمیع کاربران به سامان افزوده شد. به دلیل افزونگی اعضا (در نتیجه ورود اطلاعات مکرر یک نفر در سالهای مختلف در نرم افزار نمایه)، این امکان به سامان افزوده شده است تا شما بتوانید اعضا را یکه کنید و سوابق امانت آنها را به یکدیگر گره بزنید. برای استفاده از این امکان حتما راهنمای ذیل را مطالعه فرمایید.

1-     به صفحه مدیریت کاربران بروید. کلیدهای کنترل و اف 5 را در صفحه مدیریت کاربران را همزمان بر روی صفحه کلید نگه دارید تا رنگهای جدید برای نمایش کاربران ملاحظه شوند.

2-      رنگ سبز، برای نمایش کاربرانی است که هنوز فعالند. این کاربران، کاربران مقصد خواهند بود. بدین معنا که اطلاعات کاربران سبز در نهایت باقی می ماند و سوابق امانت کاربران دیگر، ضمیمه اطلاعات کاربران سبز می شود.

3-      رنگ صورتی برای نمایش کاربرانی است که منقضی شده اند. پس از تجمیع اطلاعات کاربری کاربران با رنگ صورتی حذف می شود و سوابق آنها به اطلاعات کاربران سبز گره می خورد.

برای تجمیع یک کاربر:

4-      بر روی علامت فیلتر، در فیلد نام کلیک کنید و نام مورد نظر را تایپ و سپس جستجو کنید.

5-      بر روی علامت فیلتر، در فیلد نام خانوادگی کلیک کنید و نام مورد نظر را تایپ و سپس جستجو کنید.

6-      افراد با نام و نام خانوادگی مشترک به شما نمایش داده می شود. پس از بررسی ممکن است به این نتیجه برسید که دو کاربر یا سه کاربر نمایش داده شده، در واقع، یک نفر هستند. فیلدهای نام و نام خانوادگی افراد مختلفی که در آنها کارکترهای اضافی وجود داشته باشد و یکسان نباشد قابل تجمیع نیستند. (برای مثال علی محمدینیا و علی محمدی نیا یکی نیستند)

7-      حتما یکی از کاربرانی را که می خواهید تجمیع کند باید سبز باشد (فعال باشد). سامان در مواردی غیر از این، به شما مجوز تجمیع کاربران را نخواهد داد.

8-      کاربران صورتی رنگ به هیچ وجه نباید بدهی پرداخت نشده، امانت جاری، یا تحویل موقت داشته باشند. سامان در این موارد هشدار لازم را خواهد داد.

9-      در صورتی که کاربران جستجو شده یک نفر خاص باشند، آنها را با کشیدن ماوس روی نام آنها انتخاب کنید.

10-   دکمه تجمیع کاربران را کلیک کنید.

11-   اگر به اشتباه کاربران را تجمیع کرده اید، کاربر سبز را انتخاب کنید و دکمه تجمیع اشتباه را دوباره کلیک کنید تا اطلاعات تجمیع شده، دوباره افزونه شود.

سیروس امیدی فر | ۲۲ مرداد ۹۳ ، ۰۸:۴۳
۱۸ مرداد۱۲:۵۱

همکاران محترم و گرامی
با سلام و احترام

نظر به ارائه ویرایش جدید نرم افزار بازدید "سپهر" (نسخه 2.9.1) قابل دسترس در  http://arzyabi.blog.ir  ، لازم است تمامی مسئولین و کتابداران محترم نسخه جدید نرم افزار را از وبلاگ مذکور دانلود و پس از تکمیل نرم افزار برای کتابخانه خود، گزارش شماره 9 ارائه شده را اخذ و در تابلو اعلانات کتابخانه نصب نمایند. لازم به ذکر است از این تاریخ به بعد وجود این گزارش در تابلو اعلانات ضروری است و در بازدید ها لحاظ می گردد.

سیروس امیدی فر | ۱۸ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۵۱
۱۵ مرداد۱۷:۴۳

با سلام

کتابداران عزیز

گزارش شماره های ثبت تکراری کتابخانه شما در این مسیر قرار دارد. لطفا برای مشاهده این شماره ها و دنبال کردن روند اصلاح آنها از این مسیر استفاده کنید:

منوی گزارشات--کتابداری--لیست نسخ نادرست--شماره ثبت تکراری.

خاطر نشان می شود، با دنبال کردن همین مسیر،شماره ثبتی که کاندیدای ویرایش است را انتخاب کنید، و سپس با کلیک بر روی دکمه «ویرایش» آن شماره را:

1.        از آن بخش، به بخش مناسب منتقل کنید، یا

2.       شماره ثبت جدیدی برای مدرک انتخاب شده در همان بخش در نظر بگیرید

3.      در صورت کپی شدن اطلاعات یک نسخه، نسخه بدون سابقه امانت را حذف کنید.

بدین ترتیب دیگر خطای ثبت تکراری برای آن شماره رخ نخواهد داد.

سیروس امیدی فر | ۱۵ مرداد ۹۳ ، ۱۷:۴۳
۱۵ مرداد۱۷:۴۱

همکاران محترم

با سلام

شماره راهنما، ترکیبی از رده شمار (رده اصلی و فرعی) و کتاب شمار (نشانه مولف) است. اگر اجزا شماره راهنما در نرم افزار سامان در فیلدهای مختص خود قرار نگیرند، گزارشات سامان دچار اختلال خواهند شد. همچنین گزارش رف خوانی مناسبی نمیتوان تهیه کرد. تصور کنید شماره رده اصلی یک کتاب در فیلد رده فرعی قرار گیرد، به دلیل این اشتباه، گزارش امانت شما به تفکیک رده دچار مشکل خواهد شد.

به طور کلی، از نظر طراحان سامان، پنج مولفه باعث گزارش رده های نادرست خواهد شد. این پنج عامل عبارتند از:

1-     در رده اصلی به جز اعداد 000 تا 999، 8فا ، 4 فا  تج، تد، فت، فد چیز دیگری موجود باشد.

2-     در رده فرعی، اگر عدد باشد، مشکلی ندارد. اگه هر چیزی به جز عدد باشد، یا فیلد خالی باشد، گزارش خطا ظاهر می شود.

3-     شماره کاتر باید از دو الگو تبعیت کند: الگوی اول حرف، عدد، حرف ..... الگوی دوم حرف، عدد. الگوهای کاربردی دیگر باعث خطای رده نادرست خواهد شد.

4-     تاریخ دیویی تنها باید عدد باشد. در فیلد تاریخ اگر حرف وجود داشته باشد، خطای رده نادرست گزارش خواهد شد.

5-     رده اصلی خالی باشد و به نحوی داده های مربوط به آن در فیلدهای دیگر مانند فیلد رده فرعی یا کاتر قرار گرفته باشد.

موارد بر شمرده شده می تواند با نظرات اصلاحی شما عزیزان بهبود یابد و ذکر این موارد با هدف مشاوره با شما در جهت بهبود شرایط سامان صورت می گیرد.

 

سیروس امیدی فر | ۱۵ مرداد ۹۳ ، ۱۷:۴۱
۱۵ مرداد۱۶:۱۵

اطلاعیه مهم شماره ثبت های تکراری

کتابداران گرامی

گزارش شماره های ثبت تکراری کتابخانه شما در این مسیر قرار دارد. لطفا برای مشاهده این شماره ها و دنبال کردن روند اصلاح آنها از این مسیر استفاده کنید:

 منوی گزارشات--کتابداری--لیست نسخ نادرست--شماره ثبت تکراری.

ضمن تشکر از برخی کتابخانه ها که اصلاح شماره ثبت ها را در اسرع وقت بپایان رسانده اند، خواهشمند است سایر کتابخانه ها نیز در این امر مهم اهتمام ورزند.

سیروس امیدی فر | ۱۵ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۱۵
۱۵ مرداد۱۵:۵۰

چگونه بازدید کنیم؟

1- ابتدا نرم افزار مختص به کتابخانه خود را دانلود کنید.

2- فایل را از حالت فشرده خارج کنید، رمز فایل فشرده را از کارشناس امور کتابخانه های استان خود جویا شوید.

3- تنظیمات اولیه را انجام دهید.

4- نام کاربری و رمز عبور مربوط به خود را وارد نمایید، کتابخانه ها کد کتابخانه خود را هم به عنوان نام کاربری و هم به عنوان رمز عبور وارد نمایند.

5- از طریق شیوه نامه بازدید  فرم را تکمیل کنید.

6- گزارش مربوط به نمره استاندارد بازدید خود را مشاهده نمایید. (بایستی تمامی موارد نمره داشته باشد، در غیر این صورت گزینه ای در آن مورد را تکمیل نکرده اید)

7- گزارش شماره 9 را در تابلو اعلانات کتایخانه نصب کنید.

سیروس امیدی فر | ۱۵ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۵۰
۱۵ مرداد۱۵:۴۷


دریافت
عنوان: راهنمای پاک کردن تاریخچه و cache مرورگر موزیلا و کروم
حجم: 67 کیلوبایت

 

سیروس امیدی فر | ۱۵ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۴۷